Arbeidsmarktbenadering

Wij ondersteunen veel mensen bij het verwerven van een nieuwe baan. Wij zetten voor u de belangrijkste do’s en don’ts op een rijtje:

  • Zorg dat u een heldere propositie heeft voor de arbeidsmarkt. Beschrijf organisatie, positie en toegevoegde waarde. En doe dat overtuigend. Betreed de arbeidsmarkt niet als u nog zoekende bent. U hebt vaak maar één gelegenheid om een eerste indruk te vestigen.
  • Creëer gelijkwaardigheid in de gesprekken die u voert. Dat begint met realistische zelfwaardering, een adequate gesprekstechniek, een uitmuntende voorbereiding, stevige regievoering en maximaal spelplezier.
  • Banen vind je niet alleen meer in de dagbladen. Opties zijn meestal tijdelijk en daarmee is de klassieke werving sterk op z’n retour. Vervulling van posities verloopt steeds meer via (online) netwerken. U moet dus ogen in de markt creëren: mensen of bureaus die bereid zijn voor u uit te kijken naar voor u passende opties.
  • Netwerken kan zinvol zijn, maar zorg wel voor voorbereiding, verhaal en performance. Houd in uw contacten uw verhaal in de achterzak. Laat uw gesprekspartner vertellen over de organisatie, de ontwikkelingen en de dilemma’s. U zult zien dat er een wereld voor u opengaat die u vaak mogelijkheden biedt.
  • Solliciteer nooit zonder een gedegen contextanalyse te hebben uitgevoerd. En dat gaat veel verder dan het doorspitten van het jaarverslag. De contextanalyse bepaalt wat het werkelijke beeld is van de positie en de organisatie, of het een voor u passende optie is en wat u in de procedure kunt verwachten.